אודות הקורס
סדנת פרוזה למתחילים
איך הופכים את הדגדוג המרגיז באצבעות, את המשיכה למקלדת, לטקסט בעל ערך ספרותי של ממש? איך משלבים בין תיעוד לדמיון, בין זיכרון לבדיה? איך בוחרים נקודת מבט? מה הופך סיפור קטן לדרמה גדולה? האם יש סיפור גם בלי דרמה? איך גומרים סיפור? איך בונים התחלה?
בסדנה ננסה להשיב על כל השאלות האלה ועל עוד רבות אחרות בדרך היחידה שאני מכירה: לכתוב. להתחיל לכתוב, ובאמצעות הטקסטים הנכתבים לנסות ולהבין איך כותבים טוב יותר, מה עובד ומה עובד פחות, מהם כוחות העל של כל כותב, ואיך לעקוף את נקודות החולשה או מוטב מכך – להיכנס בהן ראש בראש.
התרגילים בסדנה מקוריים, מפתיעים, לא דידקטיים ולא פדגוגיים, ונועדו, בין השאר, להזכיר לכותבים בה את הדבר החשוב ביותר: שעם כל הכבוד לייסורי שחפת לאור העששית, כתיבה היא גם תענוג מאוד גדול.
אני מזהירה מראש: לכאן לא באים בשביל תיאוריה. את כל שנלמד – ונלמד המון – נלמד דרך האצבעות. נקרא יחד את הטקסטים הנכתבים, וננסה להבין, תמיד דרכם, דברים עקרוניים וחשובים מאין כמותם אודות כתיבת סיפור. זו סדנה במובנה הקלאסי ביותר של המילה: מקום שכותבים בו, מקום שעובדים בו.
נושאי הסדנה:
- הכול מתחיל ברעיון: מהיכן מביאים אותם, את הרעיונות? איך יודעים אם רעיון מוצלח? מספיק מוצלח?
- מבנה הסיפור: איך מתחילים, איך גומרים, ומה לעזאזל קורה באמצע?
- בניית דמות: איך מעצבים דמות? מהיכן שואבים את מאפייניה? כיצד מוודאים את אמינותה?
- חשיבותה של שפה: כיצד מגדלים אוזניים חדות רגישות לזיופים, ואיך צולחים את המשימה הכל-כך מורכבת של כתיבת דיאלוג מוצלח?
- גבולותיו של הדמיון: האם יש לו כאלה בכלל? ואם לא, כיצד מאמנים אותו, מותחים את שריריו?
- על מי אנחנו כותבים, בעצם? האם בהכרח תמיד על עצמנו? ואם לא – כיצד נוודא את אמינותן של דמויות שאינן דומות לנו בשום מובן?
- דרכי מסירה: איך משלבים היסטוריה, ביוגרפיה ועולם רגשי של דמויות באופן אלגנטי, אורגני, בסיפור? אחת המשימות הקשות ביותר הניצבות לפתחו של סופר.
- ארגז הכלים של הסופר: ממה הוא מורכב? כיצד אפשר לשכלל אותו? איזה חלק יש בו לכישרון, ואיזה לעבודה קשה?
- מטקסט לסיפור, מסיפור לרומן: איזה רעיון מתאים לאיזה סוג של טקסט? מתי בשלים לעבור משלב אחד למשנהו? האם זו שאלה של בשלות בלבד?
- מאחורי הקלעים של הכתיבה: שגרת הכתיבה, העבודה עם עורך ומול הוצאות הספרים.
על המרצה
סופרת ומרצה לכתיבה יוצרת, כלת פרס ספיר לספרות לשנת 2013 ופרס ראש הממשלה לשנת 2021. ספריה: "הספר הלא נכון" (כנרת זמורה דביר, 2022), "אנשים כמונו" (כנרת זמורה דביר, 2019), ״שטוקהולם״ (כנרת זמורה דביר, 2016), "בעלת הבית" (כנרת-זמורה-דביר, 2013), "חיי מדף" (כנרת-זמורה-דביר, 2010), "שאלות קשות לאללה – אתם שואלים, אלוהים משיב" (חרגול/עם עובד, 2005). סיפורים פרי עטה התפרסמו בכתבי עת ובאנתולוגיות ואף תורגמו לשפות זרות. ספרה "שטוקהולם" עובד לסדרת טלוויזיה בת שתי עונות, שזכתה בפרסים ואף נמכרה לשידור ברחבי העולם. ידלין פירסמה טורים ומאמרים רבים בעיתונות והגישה פינות ברדיו ובטלוויזיה. מאמרה "הדיקטטורה של הרגש" (פורסם ב"פנים" 2009) נכלל בבחינת הבגרות בלשון והבעה לשנת תשע"ב.