אודות הקורס
סדנת פרוזה למתחילים
אנו זקוקים לסיפורים, כך אנחנו חווים ומארגנים לעצמנו את העולם. בעידן הדיגיטלי בו כולנו כותבים כל הזמן, שווה לשאול מתי מילים מפסיקות להיות סמס, פוסט או סתם הרהור, ואיך הן הופכות בדיוק לסיפור.
הסדנה תקנה למשתתפים שליטה במבנה הקלאסי של סיפור בשלוש מערכות. זהו מבנה עתיק, המושרש בנו אינטואיטיבית ובו אנחנו משתמשים כל יום. אל המבנה הזה התייחס לראשונה אריסטו, ועד היום הוא משמש כל יוצר בכל מדיום כמעט (ספרות, טלוויזיה, קולנוע, עיתונות).
נכתוב הרבה, נדון באמצעות תרגילי כתיבה בסיפור כדרך להקניית משמעות, בגיבור אידיאלי, ביחס בין סוף לפתיחה, בהתאמת מבנה הסיפור לז'אנר ובדרכים להרחקה של הסיפור ממקורו – החיים עצמם.
בסדנה נכתוב הרבה וגם נקרא כמה מהסיפורים הטובים ביותר שנכתבו אי פעם, ונגלה ביחד מאיפה ואיך כדאי להתחיל לכתוב אחד.
נושאי הסדנה:
- היבטים טכניים במבנה של סיפור: חלוקה למערכות.
- ניתוח מבנה של סיפורים שונים.
- מרכיבי הסיפור: גיבורים ודמויות משנה, מטרה, מכשול, התפתחות ושינוי.
- בחינת אפשרויות חיתוך שונות של פתיחה וסיום – איך מחליטים על נושא, משך ומשמעות.
- ניסוח של טון אישי, כיצד מבנה הסיפור יכול לשרת אותו?
- משחק עם הסיפור: מה קורה כאשר הסיפור נוקט בטקטיקה של שבירת של המבנה הקלאסי.
על המרצה
ליאת אלקיים היא סופרת, מבקרת בעיתון "הארץ" ומרצה ללימודי תרבות במכללת ספיר. ספרה הראשון "אבל הלילה עוד צעיר" (כנרת־זמורה־ביתן, 2019) היה לרב מכר, זכה בפרס משרד התרבות לספר ביכורים, וראה אור גם בגרמניה. אלקיים היא זוכת מלגת ברלינר לספרות יפה של ה-ADK ברלין על הסיפור הקצר "הכחשתו של זמן שאול", שהתפרסם באנתולוגיה "לא נשכח נצא לרקוד". פרסמה טורים ומאמרים רבים בעיתונות, בין היתר, בעשור האחרון, משמשת גם כמבקרת ספרות במוסף "ספרים" של עיתון הארץ. סיפורים קצרים שכתבה התפרסמו בשלל ירחונים דיגיטליים, אנתולוגיות וכתבי עת בעברית, אנגלית וגרמנית.