אודות הקורס
ספרות ספקולטיבית היא מגירה אליה נוח לדחוף את כל מה ששונה מהרגיל, כל מה שעוסק בעולמות שאינם בדיוק העולם שלנו. בין אם מדובר בריאליזם מאגי או בפנטסיה אפית בעלת עשרה כרכים, הכל נדחס לאותו מקום, אבל לנו ברור שמדובר בעשרות גוונים שונים שנפרשים לקשת אינסופית של אפשרויות.
מצד אחד, עולם הדמיון העשיר של הספרות הספקולטיבית מאפשר להרגיש חופש בלתי מוגבל לכתוב מה שנרצה ואיך שנרצה. מצד שני גם למדע בדיוני, פנטזיה, סטימפאנק, גיבורי על, דיסטופיות וכל שאר הזרמים השונים יש מוסכמות שכדאי להכיר על מנת לבחור את המרחב הנכון ביותר עבור הסיפור שנרצה לספר.
בסדנה נעבוד על טכניקות כתיבה מותאמות לספרות ספקולטיבית, נקדיש זמן לזרמים המרכזיים בתחום ונשתדל לצאת עם מוטיבציה לכתוב עוד ולהעשיר את הספרות הספקולטיבית המקורית.
בכל מפגש יהיה תרגיל מלווה, וכן תרגיל בית. מטרת התרגילים היא לשפר את הכתיבה ולמצוא דרכים טובות יותר להביא את הרעיונות שלנו.
מותר לכתוב פאנפיקים (יצירה נגזרת מיצירה קיימת), מותר לכתוב יצירות מקוריות, מותר לכתוב חלקי סיפור, מותר לכתוב שירה (אבל לא ווגונית).
נושאי הסדנה:
- כל הרעיונות, גדולים כקטנים – איך לקחת רעיון ולהפוך אותו לסיפור? איזה רעיונות כדאי לפתח ואיזה לנטוש? ואיך מבססים סיפור שלם על רעיון ממש־ממש מגניב מסיינטיפיק אמריקן?
- בניית עולמות – מאיפה כדאי להתחיל לכתוב את הסיפור? איך לבחור את העולם המתאים ולהניע את העלילה? מתי העולם צריך לשבת בשקט ולחכות שיהיה יותר סיפור עבורו?
- הזר, המוזר והחייזר – לא בכל סיפור מד"ב צריך להיות חייזר ולא בכל סיפור פנטסיה צריך להיות דרקון אבל אם כבר החלטנו להוסיף אותם, מהי הדרך הטובה ביותר להשתמש בהם בסיפור?
- דיסטופיות שימושיות – מה נפוץ, מה קלישאה, ממה להימנע ומה חסר לנו ממש בדיסטופיות שלנו.
- המכניקה של הקסם, המדע ושל הבדיון – בחירת המנגנון שמניע את העולם והדמויות שלנו ואחראי ליצירת הקונפליקט מבחירת מערכת קסם ועד פרטי הפרטים של ההתקדמות הטכנולוגית.
- מדארת' ויידר ועד טיווין לאניסטר – איך לבחור את הרע הראשי הנכון ומה הוא צריך לעשות כדי לאיים על העולם שלנו.
- מלצר, יש מסלקת מידע בפרולוג שלי! – עולמות חדשים מחייבים הבנה של העולם כדי שהסיפור יתקדם אולם קל מאד ליפול לבוץ של הררי מילים שנועדו להסביר לקוראת שלנו את הסיפור. איך אפשר להימנע ממסלקות מידע, איפה אפשר להסתיר אותן, ומתי הן בהחלט נחוצות.
- חתולים ותה – איפה המקום הקל, הפשוט והכיפי של הכתיבה ואיך מתחברים אליו כשכלום לא עובד. וכן, נדבר גם על פאנפיקים.
- למה לי פוליטיקה עכשיו – האם צריך להכניס רעיונות נפיצים לסיפור, ואם כן, איך לעשות את זה בצורה שאינה מעוררת אנטגוניזם בקוראת אלא יוצרת עניין ומושכת.
- יש לי סיפור, מה עכשיו? – הכנת סיפור לפרסום, השלבים שחייבים לעבור לפני שליחה, איתור מקומות, עשו ואל תעשו לפני שליחה הלאה.
על המרצה
קרן לנדסמן היא אמא, רופאה וסופרת בסדר חשיבות משתנה. ספריה, "לב המעגל" (כנרת זמורה דביר, 2018) ו"שמים שבורים" (סיאל, 2014) זכו בפרס גפן לספר המקור הטוב ביותר.
היא ממייסדי עמותת "מדעת", עמותה התנדבותית לקידום בריאות הציבור בישראל, ומאמינה אדוקה בכך שהעולמות הספקולטיביים שביכולתנו לברוא יכולים להפוך את העולם הממשי שלנו לטוב יותר.