סיפורי חיים

בהנחיית הסופר עילי ראונר

  • 12 מפגשים
  • 19:00-21:30
  • פרונטלי

אודות הקורס

במרכז הסדנה התנסות בכתיבת החיים: כתיבת זכרונות (ממואר), כתיבה של תקופת חיים משמעותית או אירוע אישי מטלטל שאינו מרפה. נבקש להבין את גבולות הגזרה של הכתיבה האוטוביוגרפית: באיזה סדר צריך לכתוב את החיים? איך להגדיר את היחס בין החוויה האישית לבין החוויה החברתית וההיסטורית? מתי אנחנו ממציאים ובודים את עצמנו ומתי אנחנו מדווחים באמת על חוויות שחווינו? האם הכתיבה יכולה לספר על דברים שאיני יודע/ת על עצמי? איך לספר על מה שאין לו הסבר, את מה שקשה להגיד, כלומר את מה שאי אפשר לתארו במלים?
בכל מפגש נביא דוגמה לכתיבה שנוגעת בחיים, ונבקש להתנסות בכתיבת פרקים מסיפור החיים שלנו.

נושאי הסדנה:

מהיכן הצורך לכתוב? נעסוק בקריאה הכמוסה לכתוב. כמו צו פנימי: מהו הצורך לתת עדות על החיים שלנו?
לספר סיפור או לכתוב טקסט. נשאל האם יש הבדל בין סיפור בעל פה לבין טקסט כתוב. מה קורה כאשר עדות מילולית הופכת להיות טקסט כתוב? מה מקומו של הסגנון?
כתיבת הזיכרון. נתנסה בחיפוש אחר הזמן האבוד של העבר: האם מספיק לעקוב אחר הזיכרון או צריך לדמיין כדי להמחיש במבט את העבר?
לבדות את החיים. נחשוב על מחיר כתיבת החיים (רכילות). האם חשוב להיצמד לעובדות, מה מאפשרת ההסתרה וההסוואה של הבדיון? האם יש יתרונות בהגזמה ובהמצאה של היצירה? נתייחס גם לקשר שבין סיפור החיים האישי של היחיד.ה לבין המשמעויות התרבותיות, החברתיות וההיסטוריות של סיפורו.
האם יש סדר לחיים? האם נדרש סדר לכתיבת החיים? מה יש בין אי הסדר של החוויה לבין הסדר של מבנה היצירה? האם חשוב לשמור על זמן כרונולוגי, על חזרה לאחור (פלאשבק) או על פיזור המאורעות באופן מקרי?
כתיבת תקופה מן החיים. למשל חוויות מעצבות בתקופת הנעורים, מתוך קריאה בספרים שונים.
כתיבה על חייהם של אחרים. למשל, דוגמאות לזיכרונות מחייו של אם או אב.
שאלת האירוע: נקדיש שני מפגשים לשאלה מה יוצר "אירוע" בחיים? האם אפשר לכתוב אירוע יוצא דופן באמצעות הכלים השגורים של השפה? האם יש לשלוט בכתיבת האירוע או אולי האירוע הופך את הכתיבה לחוויה בלתי נשלטת?
איך לגרום לאחרים לחלום על החיים שלהם? מתוך הסתכלות על האישי, האוניברסאלי, הסינגולרי.

על המרצה

עילי ראונר הוא סופר, מתרגם וחוקר ספרות. פרסם ארבעה ספרי פרוזה, ביניהם "עריק" (ידיעות ספרים, 2015) "בשבח המלחמה" (כנרת זמורה־דביר, 2019), ספרו האחרון "השחקן וסיפורים אחרים" (הוצאת פרדס, 2022). ראונר הוא חתן פרס היצירה לסופרים עבריים לשנת תשפ"ב. כיום מפרסם רשימות ביקורת בידיעות ומלמד במסגרות שונות, בין היתר מרצה לספרות צרפתית בתכנית לתרבות צרפת באוניברסיטת ת"א ומלמד כתיבה בתוכניות לכתיבה יוצרת של "מקום לשירה" ו"מנשר". ספרו "העריק" נמנה עם חמשת המועמדים הסופיים לפרס ספיר.
"העולם הוא יצירת אמנות ואנחנו המילים, תנועות זעירות של הנפש המתגלגלות לכדי כתיבה."

לסדנאות נוספות של המרצה לסדנאות נוספות