אודות הקורס
"מילים," כתב זיגמונד פרויד ב-1927, "הן האמצעי החשוב ביותר של האדם להשפיע על זולתו: מילים הן אמצעי טוב להשגת שינויים נפשיים אצל מי שהן מופנות אליו."
זהו המוטו שבו פתחתי את הצעת המחקר שלי שכותרתה: "מה קורה לקורא: תהליכי כתיבה כתהליכי קריאה עצמית."
ולמה אני מספרת את זה כאן? כי השפעה, שינויים נפשיים ומילים – הם מה שעומד גם במרכז הסדנה הזו שמבקשת ללמד את עבודת הכתיבה. כן, זו לא טעות, קראתי לזה "עבודה".
חשוב לי להבהיר: הן כיוצרת והן כעורכת ומנחה, אני מתנגדת לתפיסה שרואה בכתיבת הבדיון קסם. או אפילו הנאה. כתיבה היא צורך שמחייב עבודה.
קשה. מייסרת. סיזיפית. כמעט בלתי אפשרית. עבודה של אדם את עצמו ועם עצמו – אל מול העולם הנברא, אל מול העולם הממשי, אל מול המילים.
הסדנה הזו מבקשת להיות סימולציה של עבודת סופר-עורך. של עבודה נכונה של סופר-עורך. והיא מבקשת לגדל סופרים, לא במובן המעמדי או החיצוני, אלא במובן של היכולת הפנימית, לעשות את המסע הזה, לשאת את החושך והאימה והשיתוק, ולהצליח לצאת אל האור, במובן הנעלה של הביטוי: להצליח לכתוב יצירה שלמה. נפרדת. בעלת משמעות מלבד הסיפור, שעליו יעבוד כל משתתף עד להשלמתו, המטרה שלי היא לתת בסדנה "ארגז כלים" הן לכתיבה והן לתהליך: העבודה תפגיש את משתתפי הסדנה עם טכניקות כתיבה, עם מבנים עלילתיים, עם האפשרויות להיחלץ ולהתמודד עם מחסומים יצירתיים, כלומר גם עם הכישורים השפתיים והספרותיים וגם עם הכישורים הנפשיים שכתיבה דורשת. העבודה בקבוצה, הקריאות המשותפות וההנחיה האישית מבקשות להפוך את ההליך (המייסר בדרך כלל) להליך מפרה, משותף ומצמיח.
נושאי הסדנה:
- "כתיבה" וכתיבת פרוזה: כמה קרוב ככה רחוק.
- פתיחה: הנחת היסודות.
- בניית השלד הסיפורי: מבני עלילה ותוכנית סיפורית רגשית.
- איך: תיאור-על וסיפור.
- המה: מי זה האנשים האלה שהשתלטו עלי מבפנים. ומה הם רוצים.
- הלמה: מה רציתי להגיד בעצם.
- הדמות: בשר ודם, מילים ורגשות.
- התפתחות עלילה: ההבדל בין מקריות במציאוּת לדיוק אומנותי.
- על הדיוק בכתיבה: מבורחס ועד אתגר קרת.
- אני והאגו שלי: על הקשר שבין ביוגרפיה ובדיון.
- כתיבה כמחיקה: מה עושים עם שלושת רבעי הקרחון שמתחת למים? ועם כל הקרחונים האחרים?
- באנו לכתוב ויצאנו קוראים: ללמוד לקרוא את הטקסט הנכתב ולא את עצמי.
- על הסבלנות: מה עושים כשנתקעים, מה עושים כשרוצים כבר כשייגמר.
- באמת לוקח כל כך הרבה זמן להשלים טקסט פרוזה?
- זה משתלם כל המסע הזה? למה בעצם לכתוב פרוזה.
על המרצה
ד"ר מירי רוזובסקי היא סופרת, עורכת ומומחית לתהליכי כתיבה. מירי מלמדת ב״המגירה״ מאז הקמתה, היא מעבירה סדנת פרוזה וסדנת ״תהליך״ – סדנה מתקדמת.
מחברת ״כמו לשבור אור״ (כנרת-זמורה-דביר, 2017) , רבי המכר "אותה האהבה, כמעט" (כנרת-זמורה-ביתן, 2005) ו"פעם בחיים" (כנרת-זמורה-ביתן, 2009), וספר הסיפורים עטור השבחים "כל הדרך הביתה ועוד סיפורים" (כינרת-זמורה-ביתן, 2011). מחברת סדרת ראשית הקריאה האהובה "רוני מקרוני" (הוצאת כנרת) וספרי הילדים עטורי השבחים "ילדה עם כנפיים" (עם עובד, 2002), "מיצי" (ספרית הפועלים, 2000) ו"כולם פה עכשיו" (כנרת-זמורה-ביתן 2019).
מו"לית הוצאת "שתיים".