סדנת מכונת מילים

בהנחיית הסופרת אילנה ברנשטיין

  • 6 מפגשים
  • פרונטלי

אודות הקורס

מה המשותף לסיפור קצרצר, להגיג ואפילו לפוסט?
תמונות במילים, קטעי טקסט קצרצרים, שברי טקסט, טקסטים חלקיים, ובמילה אחרת פרגמנטים – מהווים צורות אמנותיות ייחודיות ומרתקות בכתיבת פרוזה ושירה מימי הביניים ועד ימינו.
בסדנה זו נתחקה אחר הטקסט החלקי, נחשוב על משמעותה של מילה אחת, של משפט בודד, של פסקה, נחשוב על התמצית, על המוקד, על ההפתעה, ולעתים על ההיפוך, נקשיב למוזיקה של הטקסטים, נתייחס לנראות שלהם על הדף. כל זאת לצד מחשבות על דמויות, על עלילות, ועל זמנים ומקומות.
נתחקה אחרי תהליך הכתיבה משלב הרעיון ועד השלמתו. נִפְתח את הטקסט למקורות השפעה אחרים כמו מוזיקה, אמנות, קולנוע, נמיר מדיום במדיום. ננסה לפענח את הלא-מודע של הטקסט, נחפש את הנקודה העיוורת בכתוב, נחשוב על השפה ככלי עיצובי, ועל האופנים שבהם העיצוב משפיע על התוכן. כל זאת בעזרת אימון הדמיון, תרגול ופיתוח של מחשבות, ורעיונות.

על המרצה

אילנה ברנשטיין היא סופרת ועורכת, זוכת פרס ראש הממשלה לשנת 2012 וזוכת פרס ספיר לספרות לשנת 2019 על ספרה: "מחר ניסע ללונה פארק" (כנרת־זמורה־דביר, 2018). ספרים נוספים פרי עטה:  "ימי ראשית" (בבל, 2016), "העיר המזרחית" (ידיעות ספרים, 2013), "בקשתה האחרונה" (כתר, 2011), "עכשיו זה כתוב" (בבל, 2008), "מושבת האהבה" (בבל, 2005), "חלמתי שאני ער" (עם עובד, 2001), "איים של שקט" (הקיבוץ המאוחד, 1999), "רומן למשרתות" (כתר, 1997), "שלוש אחיות" (הקיבוץ המאוחד, 1994), "דיה הניג" (עם עובד, 1992), "שארה כסותה עונתה" (עם עובד, 1991). במרוצת השנים ערכה ברנשטיין עשרות ספרי מקור, פרסמה רשימות ביקורת ולימדה במסגרות שונות ביניהן, האוניברסיטה העברית ושנקר. ספרה השלושה עשר "חמתו של תמוז" יצא לאור בינואר 2022.

לסדנאות נוספות של המרצה לסדנאות נוספות